Matemàtiques cooperatives al CEIP Sant Lluís de Menorca

Una bona part dels mestres de s´escola de Sant Lluís (Menorca) duu 13 anys investigant com ensenyar millor les matemàtiques a través d´un seminari que dirigia Carles Gallego i que avui continua funcionant. No són coneguts, però sentir-los parlar és un luxe didàctic.  Són experts en escoltar els fillets i en ajudar-los a fer visible el pensament a través del diàleg.


Mai aturen d´aprendre. Aquests tres darrers anys han fet  un pas més, aprofundint també en els models científics que sostenen les preguntes conductores, amb l´objectiu de treballar millor la interdisciplinarietat dels projectes, a través d´una formació que hem planificat juntament amb un equip directiu expert que marcava les línies a seguir.  En aquest cas, la mestra és n´Anna García i el director era en Nando Pons Fanals. Un director pedagògic, o sigui, enfocat a millorar la forma d´ensenyar més que un director burocràtic. Quan un mestre  inicia un PBL compta amb el suport d´un equipet que l´ajuda a centrar la pregunta i a formular-lo tenint en compte el model científic que el podrà enriquir amb continguts clau.
Per a tots els que us interessi aprofundir en els models científics recoman llegir:
Garriga i Verdaguer, Neus (2009): Projectes per ajudar a evolucionar les idees científiques i les competències dels infants. (Models biologia, física i química a 1r cicle de primària. És la memòria de la seva investigació on explica com els va treballar a l´aula. No serveix tant per conèixer els continguts com el de na Neus Sanmartí)
Sanmartí, Neus: Orientacions per l’elaboració del currículum de ciències naturals Encara que està escrit per secundària, és el millor referent actual, perquè no n´hi ha cap de publicat per primària que englobi tots els models. Els de primària són parts de tesis o investigacions però van model a model.

Un altre projecte de l´Escola de Sant Lluís és el Projecte mediambiental integrat dins el PLA DE MOBILITAT SOSTENIBLE que fa 10 anys que dura.  Impulsat per la Comissió de mediambient en col·laboració amb el GOB i l´Ajuntament del poble. Què podem fer  per no contribuir al canvi climàtic? Per exemple, anar a peu a escola. Entreu-hi i xalareu molt. Una escola innovadora, que escolta els fillets.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada