Si els estudiants dissenyessin el seu institut , com seria el currículum? com serien les classes?
THE INDEPENDENT PROJECT, és un projecte compartit per una xarxa d´instituts públics dels Estats Units (ciutats on està implantat) on els estudiants dissenyen el currículum i on són ells els que fan les classes.
Vegeu com ho expliquen els mateixos alumnes de l´IES Monument Mountain de Massachussetts (EUA) (vídeo subtitolat)L´horari està dividit en 4 tipus d´activitats:
1) Investigació individual (PBL) sobre una pregunta (de ciències naturals o ciències socials). Dura una setmana i hi dediquen el matí sencer de la setmana 2 a la setmana 9. Cada alumne investiga una (màxim dues) preguntes. Els dilluns trien la pregunta i els divendres fan la seva explicació als altres. Els companys ajuden a definir bé la pregunta. Per exemple, si la pregunta inicial era: Per què les plantes d´una part de la montanya són diferents de les altres?, després de parlar-ne (què són plantes? diferents en què?, a totes les montanyes?...), la pregunta final és: Com es poden comparar les cèl·lules de les plantes que són al cim de les Monument Mountains amb les que són al peu? Durant la setmana l´alumne anirà a recollir mostres de plantes, les analitzarà amb el microscopi, les dibuixarà i elaborarà una teoria per explicar el divendres.
2) Projecte individual artístic que dura un trimestre (7 setmanes), i també es fa els matins però a partir de la setmana 10, després d´haver fet els de ciències. Durant els matins es segueix la mateixa dinàmica que amb les ciències però ara ens centram en llengua i matemàtiques, que es consideren arts.
Llengua. Es formen clubs de lectura i cada grup llegeix un llibre, sobre els que fan una tertúlia literària i un producte que pot ser: redactar un final alternatiu, una peça de ficció basada en el llibre, etc...
Matemàtiques. Durant la primera setmana llegeixen Planilandia (Flatland, Edwin Abbot) i fan una tertúlia sobre per què les matemàtiques són un art. Després cada alumne tria una pregunta matemàtica que investiga durant una setmana i explica els divendres (ex: què és l´infinit, les matemàtiques del pòquer...) Per exemple, un alumne (o un equip) va elegir desenvolupar una fòrmula que pogués representar el creixement de la població d´elefants.
4) Investigació en equip que té com a requisit tenir beneficis per a la societat. Les darreres tres setmanes. Dura tot el dia, tot el temps. Han d´elegir un problema de la comunitat (el seu poble o el món) per exemple: els problemes de l´educació, l´energia, la fam, l´aigua....) i proposar una solució.
Els alumnes no s'agrupen per edat sinó que cada grup està format per alumnes que aquí serien de 4t d´ESO, 1r i 2n de Batxillerat.
Els alumnes no s´agrupen per nivells. Els grups són el màxim d´heterogenis possibles: alumnes que aquí es considerarien de baix rendiment juntament amb altres d´altes capacitats.
El projecte dura un semestre. Dediquen la primera setmana a fer dinàmiques de grup, projectes breus (Quin és el propòsit de l´educació? Com has viscut l´escolarització fins ara? Què és el Independent project) i definir els objectius d´aprenentatge de cada alumne (quin serà el meu projecte personal?). L´objectiu és que els alumnes es faixin seva la idea.
El projecte es va iniciar el 2010 gràcies a la col·laboració entre un equip de directors i professors de secundària (Marianne Young, entre altres) i de la universitat (Sam Levin i altres). Van prendre la decisió després d'una llarga investigació sobre la motivació i l´aprenentatge. Va començar l´any 2010 amb 8 alumnes que feien les classes. Aquí hi trobareu l´explicació sobre els orígens del projecte feta pels alumnes i els professors.
Està molt ben valorat pels alumnes. Un d´ells diu que ha après més en tres mesos que al llarg de tota la seva escolarització.
Fonts emprades:
He trobat aquesta perla gràcies a un tweet de @ismaelpalacín on recomanava aquest article: Hight School allows teens to decide their own curriculum, al Huffington Post
Recoman llegir la web The Independent Project
M´ha entusiasmat especialment The White Paper, el document on expliquen com funcionen.
Si els voleu visitar, escriviu-lis un mail a: theindependentproject@gmail.com i llavors ens ho contau!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada